Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2013

Απαγόρευση στη χρήση τζακιών ετοιμάζεται να επιβάλει το ΥΠΕΚΑ

Απαγορευτικό να καίνε τζάκια και ξυλόσομπες, ανά περιοχές και χρονικά διαστήματα, όπου θα σημειώνονται επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης, με υψηλές τιμές συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων ετοιμάζεται να επιβάλει το υπουργείο Περιβάλλοντος στα ελληνικά νοικοκυριά. 


Κύκλοι του ΥΠΕΚΑ επιβεβαιώνουν ότι θα υπάρχει «τυπική» απαγόρευση για τα τζάκια, διευκρινίζουν όμως πως αυτή θα έχει ενημερωτικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, προκειμένου οι πολίτες να γνωρίζουν σε ποιες περιοχές υπάρχει περιβαλλοντικό πρόβλημα με την χρήση των τζακιών. 

Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν πως δεν υπάρχει τρόπος να ελεγχθεί η να επιβληθεί η απαγόρευση της χρήσης τζακιών, ωστόσο η πολιτεία - όπως εισηγήθηκαν και οι σχετικές επιστημονικές επιτροπές - είναι υποχρεωμένη να εκδώσει την απαγόρευση. 

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές στο ΥΠΕΚΑ, η κάθε οικογένεια που έχει παιδιά η ηλικιωμένους πρέπει να γνωρίζει τις επιπτώσεις από την χρήση τζακιού.

Σύμφωνα με το protothema.gr, η νέα ρύθμιση που προωθείται -πρώτη φορά στα χρονικά της χώρας-, περιλαμβάνεται σε πακέτο μέτρων που ετοίμασε το υπουργείο Περιβάλλοντος για την αντιμετώπιση του φαινομένου της αιθαλομίχλης.

Η καύση ξύλου για θέρμανση μπαίνει στο στόχαστρο της πολιτείας, ως κύρια αιτία για τα πυκνά περιστατικά υψηλής συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων τις κρύες ημέρες του χειμώνα. Το νέο αποπνικτικό φαινόμενο βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία χρόνια, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης εξαπλώνεται η ενεργειακή φτώχεια και η αδυναμία της μεγάλης πλειονότητας των ελληνικών νοικοκυριών να χρησιμοποιούν για θέρμανση το ακριβό πετρέλαιο.

Τα μέτρα για την αιθαλομίχλη, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Ελευθεροτυπία, περιλαμβάνονται σε σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης με τίτλο «βραχυπρόθεσμα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση ατμοσφαιρικής ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια», που ετοίμασε το υπουργείο Περιβάλλοντος σε συνεργασία με έξι συναρμόδια υπουργεία. Ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης, υπέγραψε χθες την κοινή απόφαση και την προώθησε στους ομολόγους του για να συνυπογράψουν, προκειμένου, αφού οριστικοποιηθούν οι ρυθμίσεις πριν από το τέλος του Νοεμβρίου, δηλαδή πριν έρθουν τα βαριά κρύα, να τεθούν σε ισχύ.

Ειδικότερα, πληροφορούμαστε ότι για τις εκπομπές από συστήματα θέρμανσης με καύση ξύλου θα ισχύει στάδιο προειδοποίησης, όταν οι συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα κυμαίνονται από 100 έως 150 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα (μg/m3), με προτροπή στους πολίτες να χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα συστήματα (π.χ. πετρέλαιο, ηλεκτρικό, φυσικό αέριο κ.λπ.).

Για ρύπανση άνω των 150 μg/m3 εξετάζεται η επιβολή απαγόρευσης να καίνε τα τζάκια και οι ξυλόσομπες.

Ανοιχτό είναι το θέμα εάν η απαγόρευση θα αφορά και σε ενεργειακά τζάκια και συστήματα pellets.

Ο εντοπισμός των παραβατών θα γίνεται από τις καμινάδες. Πάντως αρμόδια πηγή του ΥΠΕΚΑ είπε στην «Ε» πως δεν έχει καθοριστεί ακόμη πώς θα επιβληθεί η απαγόρευση χωρίς να θιγούν δικαιώματα των πολιτών όπως το άσυλο, καθώς επίσης τι συνέπειες θα προβλεφθούν για τους παραβάτες.

Σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις των τελευταίων πέντε ετών, υπερβάσεις των ορίων λήψης μέτρων και των ορίων συναγερμού για τα αιωρούμενα σωματίδια εμφανίζονται αντίστοιχα 10 έως 15 ημέρες και 3-4 μέρες το χρόνο, κυρίως στην καρδιά του χειμώνα, με βαρύ κρύο.

Στο πακέτο των μέτρων για την αιθαλομίχλη περιλαμβάνονται ακόμη:

α) συστάσεις προφύλαξης της υγείας του πληθυσμού και ιδίως των ατόμων αυξημένου κινδύνου, όπως άτομα με αναπνευστικά προβλήματα, καρδιοπαθείς, παιδιά, άτομα άνω των 65 ετών κ.λπ. (πάνω από 50 μg/m3),

β) περιορισμός των βιομηχανικών εκπομπών, με μείωση της δραστηριότητας μόνο των ρυπογόνων εγκαταστάσεων (πάνω από 100 μg/m3 ), και

γ) περιορισμός των κυκλοφοριακών εκπομπών, μέσω συστάσεων προς τους οδηγούς, αλλά και απαγόρευση της κυκλοφορίας συγκεκριμένων τύπων οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές (πάνω από 100 μg/m3).

Τα μέτρα θα κηρύσσονται με ανακοίνωση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την Περιφέρεια Αττικής και από τον καθ΄ ύλην αρμόδιο περιφερειάρχη για τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, ενώ λαμβάνονται, κατά περίπτωση, μεμονωμένα ή σωρευτικά, ανάλογα με τη χωρική έκταση, την ένταση και το είδος του επεισοδίου και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιφέρειας, ενώ είναι δυνατό να λαμβάνονται και επιπρόσθετα μέτρα.

Τί απαντά το ΥΠΕΚΑ

Σε διευκρινίσεις σχετικά με την πρόβλεψη μέτρων για την αντιμετώπιση έκτακτων επεισοδίων από αιωρούμενα σωματίδια προχώρησε το ΥΠΕΚΑ, με αφορμή δημοσιεύματα που αφορούν στα έκτακτα μέτρα αντιμετώπισης και τα οποία προβλέπονται σε σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Όπως αναφέρει το υπουργείο, σχετικά με τον περιορισμό της χρήσης των τζακιών, διευκρινίζεται ότι η πρόβλεψη για διακοπή της χρήσης τους και η σύσταση για χρήση εναλλακτικών καυσίμων και πηγών θέρμανσης, αφορά σε ακραίες περιπτώσεις εμφάνισης ιδιαίτερων υψηλών συγκεντρώσεων (με βάση την περσινή εμπειρία 1-2 φορές) και αφού έχουν εξαντληθεί όλα τα άλλα προληπτικά μέτρα.

Παράλληλα, το ΥΠΕΚΑ εκτός από τη θέσπιση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, εστιάζει σε στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, αλλά και στην εντατικοποίηση των ελέγχων, καθώς όπως επισημαίνει ο έλεγχος και η εποπτεία της αγοράς σε όλα τα στάδια αποτελεί σημαντικό προληπτικό μέτρο για την αποφυγή επεισοδίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Αναλυτικά, διευκρινίζονται τα εξής:

1. Η έκδοση της Κοινής Υπουργικής απόφασης εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων και της προσπάθειας για την έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση των προβλημάτων από την αιθαλομίχλη ενόψει της χειμερινής περιόδου.

2. Η επεξεργασία των μέτρων πραγματοποιείται από ειδικούς επιστημονικούς φορείς και τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων, ενώ η παρακολούθηση των δράσεων γίνεται από τη Συντονιστική Διϋπουργική Ομάδα που έχει συσταθεί για την καλύτερη και πιο αποτελεσματική ενεργοποίηση του κρατικού μηχανισμού και την έγκαιρη αντιμετώπιση πιθανών επεισοδίων.

3. Η προωθούμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση πηγάζει από την ανάγκη ύπαρξης ενός εργαλείου λήψης μέτρων για την προστασία του πληθυσμού και αποτελεί τη δεξαμενή των μέτρων τα οποία, επιλεκτικά και όχι απαραίτητα σωρευτικά, μπορεί να ληφθούν σε ένα έκτακτο επεισόδιο, ανάλογα με την έντασή του.

Τα επίπεδα για τη λήψη μέτρων σε σχέση με την υγεία των πολιτών βασίζονται σε επιστημονικό πόρισμα της Επιτροπής Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του Υπουργείου Υγείας.

4. Με την έκδοση της απόφασης επιτυγχάνονται:
α) ο καθορισμός των επιπέδων συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων, πάνω από τα οποία πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την προστασία της υγείας των πολιτών, 
β) ο προσδιορισμός των μέτρων που δύνανται να αποφασίζονται κατά περίπτωση (σύμφωνα με όσα περιγράφονται στα σχετικά άρθρα της ΚΥΑ),
γ) η ενημέρωση και η προστασία του πληθυσμού για τα επίπεδα συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων, αλλά και για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται από τους ίδιους τους πολίτες για την προστασία της υγείας όλων, 
γ) ο συντονισμός του κρατικού μηχανισμού σε περιπτώσεις επεισοδίων.

5. Τα μέτρα που προβλέπονται διαχωρίζονται σε συστάσεις προφύλαξης του πληθυσμού και σε μέτρα που οδηγούν σε μείωση των εκπεμπόμενων σωματιδίων.

Οι συστάσεις για τον πληθυσμό διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, για άτομα αυξημένου κινδύνου και για το γενικό πληθυσμό. Τα άτομα αυξημένου κινδύνου σε ενδεχόμενο επεισόδιο είναι άτομα με αναπνευστικά προβλήματα, καρδιοπαθείς, παιδιά, άτομα άνω των 65 ετών κλπ. Οι συστάσεις αφορούν διαβαθμίσεις περιορισμού της άσκησης και της παραμονής σε εξωτερικούς χώρους ανάλογα με τα επίπεδα συγκέντρωσης (50, 75, 100, πάνω από 150 μg/m3). Στην κατηγορία μέτρων προστασίας του πληθυσμού, εντάσσεται και η δυνατότητα διακοπής λειτουργίας των βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, των κτιρίων εκπαίδευσης, όπως τα δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, τα κτίρια της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας υποχρεωτικής, εκπαίδευσης (από 150  μg/m3).

6. Τα περαιτέρω μέτρα που δύναται να επιβληθούν, επιλέγονται ανάλογα με την πηγή εκπομπής αιωρούμενων σωματιδίων και αφορούν σε:
α) συστάσεις περιορισμού των εκπομπών από εστίες καύσης, ιδίως με την ορθή χρήση των συστημάτων θέρμανσης,
β) περιορισμό των βιομηχανικών εκπομπών, με μείωση της δραστηριότητας μόνο των ρυπογόνων εγκαταστάσεων (πάνω από 100 μg/m3) και 
γ) περιορισμό των κυκλοφοριακών εκπομπών, μέσω συστάσεων προς τους οδηγούς, αλλά και απαγόρευση της κυκλοφορίας συγκεκριμένων τύπων οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές (πάνω από 100 μg/m3).

7. Ειδικότερα σχετικά με τον περιορισμό της χρήσης των τζακιών, διευκρινίζεται ότι η πρόβλεψη για διακοπή της χρήσης τους και η σύσταση για χρήση εναλλακτικών καυσίμων και πηγών θέρμανσης, αφορά σε ακραίες περιπτώσεις εμφάνισης ιδιαίτερων υψηλών συγκεντρώσεων (με βάση την περσινή εμπειρία 1-2 φορές) και αφού έχουν εξαντληθεί όλα τα άλλα προληπτικά μέτρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι προβλέπεται και πρωτίστως θα εφαρμόζεται, σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες, η διακοπή της λειτουργίας των εγκαταστάσεων κεντρικής θέρμανσης, με εξαίρεση τα κτίρια περίθαλψης και κοινωνικής πρόνοιας.

Πρέπει να καταστεί σαφές ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στην ωριμότητα και την υπευθυνότητα των πολιτών και η αποτύπωση του συγκεκριμένου μέτρου έχει προληπτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν αφορά στην εφαρμογή αστυνομικών μέτρων.

Άλλωστε, εκτός από τη θέσπιση της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, οι περαιτέρω προσπάθειες εστιάζονται σε στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, αλλά και στην εντατικοποίηση των ελέγχων, καθώς ο έλεγχος και η εποπτεία της αγοράς σε όλα τα στάδια αποτελεί σημαντικό προληπτικό μέτρο για την αποφυγή επεισοδίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Υπενθυμίζεται ότι για τις εναλλακτικές συσκευές θέρμανσης (μικροί οικιακοί ανεξάρτητοι λέβητες, θερμαντήρες χώρου – σόμπες, εντιθέμενα και ενεργειακά τζάκια), υπάρχει υποχρέωση συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις εναρμονισμένων ευρωπαϊκών προτύπων σύμφωνα με την ΚΥΑ 6690/15.6.2012 (ΦΕΚ 1914/Β/2012). Κατά το τελευταίο έτος, έχουν διενεργηθεί και συνεχίζουν να διενεργούνται δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε προϊόντα εναλλακτικών  συσκευών θέρμανσης, ενώ για τον έλεγχο των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και παραπλανητικών ισχυρισμών σε εναλλακτικές συσκευές θέρμανσης, έχει ήδη συσταθεί Επιτροπή στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.

Επίσης, για τα καύσιμα στερεής βιομάζας (pellets, μπριγκέτες ξύλου, καυσόξυλα κ.α), έχει εκδοθεί Απόφαση του Ανωτάτου Χημικού Συμβουλίου (198/30.9.2013) για τη θέσπιση προδιαγραφών, ενώ η λιανική πώληση καυσόξυλων ελέγχεται από την Υπηρεσία Ελέγχου Αγοράς (ΥΠΕΑ) της Γεν. Γραμ. Καταναλωτή και τις Περιφερειακές Υπηρεσίες Ανάπτυξης (Τμήματα Εμπορίου) και πραγματοποιούνται αναλύσεις επί των δειγμάτων που λαμβάνονται κατά τους ελέγχους, από το Γενικό Χημείο του Κράτους.


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου